Umum diketahui, masyarakat Melayu dulu beragama
Hindu dan mengamalkan adat tertentu. Dalam situasi ini, mana-mana adat
diamalkan sesuai dan selari dengan matlamat dan prinsip Islam, ia diteruskan
sebagai satu adat yang diterima. Sebagai contohnya, adat bersanding
dan menepung tawar pengantin.
Manakala, mana-mana adat yang bercanggah dengan
syariat ditolak seperti adat mempercayai tenung nasib yang ditegah
syarak. Firman Allah SWT surah al-Maidah ayat 90 bermaksud: “Wahai
orang beriman! Sesungguhnya arak, judi, penyembahan berhala dan
bertilik nasib adalah najis (haram), dan ia dari perbuatan syaitan.”
.
Manakala ada adat dipinda atau perbaiki agar selari
dengan matlamatnya. Contohnya, kebiasannya pengantin perempuan mendedahkan
aurat ketika bersanding. Namun, kini atas kesedaran agama,
kebanyakan pengantin wanita bersanding dalam keadaan menutup aurat.
Mana-mana adat yang sahih wajib diberi perhatian
dalam perundangan dan kehakiman dalam proses menentukan hukum. Hakim
juga perlu mengambil kira adat dalam menentukan keputusan
penghakiman. Ini kerana sesuatu adat telah menjadi sebahagian
keperluan dan kepentingan masyarakat.
Adat berdoa diketuai imam diamalkan masyarakat
Melayu ada keperluannya. Biasanya jika doa tidak diketuai imam, maka tidaklah
banyak orang melakukannya. Jadi, untuk membiasakan amalan berdoa, maka
adatnya ia diketuai oleh seeorang.
Manakala adat batal mesti ditolak. Contohnya adat
mandi tolak bala pada bulan Safar. Amalan itu tidak termasuk bab darurat atau
maslahat untuk terus mengharuskannya. Masyarakat tidak pincang jika
adat itu tidak diteruskan. Ataupun adat menangguhkan pengembumian jenazah kerana
perlu diadakan bedah siasat dikira sebahagian daripada darurat yang
mengharuskan perkara dilarang.
No comments:
Post a Comment