Dalam bahasa arab terdapat dua istilah berkenaan
dengan kebiasaan iaitu adat dan uruf. Adat membawa erti perbuatan atau amalan
yang diulang-ulang yang menjadi budaya dan kebiasaan yang dapat diterima dalam kalangan
masyarakat. Manakala uruf pula bermaksud sesuatu perkara yang telah diketahui
oleh individu atau masyarakat yang tinggal di sesuatu kawasan dan menjadi
kebiasaan mereka mematuhinya sama ada dalam bentuk perkataan ataupun
perbuatan. Uruf juga berkaitan perkara-perkara yang mereka tidak lakukan
kerana kefahamannya mengenainya. Biarpun definisi adat dan uruf nampak berbeza, namun kebanyakan ulama
meletakkan ia sebagai satu perkara sama.
Para ulama sepakat menjadikan adat sebagai salah
satu asas menentukan hukum. Penerimaan kaedah ini antara lain berdalil dengan
firman Allah SWT yang bermaksud: "Terimalah yang mudah dilakukan dan
suruhlah dengan perkara yang baik." (Surah al-Araf, ayat 199). Ayat itu
dapat difahami yang mana perkara baik yang sudah diterima dan diamalkan dalam
sesuatu masyarakat hendaklah diteruskan, sesuai dengan matlamat Islam yang
berlandaskan kepada kebaikan. Islam itu mudah dan memberikan kemudahan
kepada setiap umatnya.
Turut dijadikan hujah berdasarkan hadis Rasulullah
SAW yang bermaksud: "Apa-apa yang didapati dan yang dilihat oleh
orang-orang Islam sebagai sesuatu yang baik, maka ia juga baik di sisi
Allah.". Walaupun begitu, mengikut tafsir hadis tersebut, ulama
menjelaskan bukan mutlak kepada semua adat. Sesuatu adat berdasarkan
kepada hawa nafsu semata-mata haruslah ditolak. Banyak adat
berasaskan kepada hawa nafsu yang boleh kita lihat seperti perempuan
mendedahkan aurat tidak boleh diterima sebagai adat yang boleh dijadikan asas
mengharuskan perbuatan itu. Mendedahkan aurat adalah satu perkara
yang sangat ditegah.
Walaupun adat diterima sebagai rujukan hukum, ia
tidak berasingan dengan sumber hukum asal yakni hukum yang bersumberkan
daripada Allah SWT. Penerimaan adat sebagai sumber hukum dianggap satu rahmat
daripada Allah SWT, yang menjadikan adat itu selari dengan hukum
asal. Dengan kata lain, penerimaan adat itu sendiri bersandarkan kepada
kaedah hukum yang ditetapkan oleh Allah SWT.
No comments:
Post a Comment