Dalam mejadikan adat sebagai rujukan hukum, ada
beberapa syarat yang perlu dipatuhi yang tidak melanggar apa-apa hukum syarak.
Dengan itu, adat dapat diselarikan dengan zaman yang semakin maju berkembang
ini dalam kalangan masyarakat sekaligus tidak melanggar mana-mana hukum syarak.
Syarat yang pertama adalah adat itu mestilah
tidak berlawan dengan nas dan syarak. Contohnya seperti adat membuat urusniaga
diatas talian. Adat ini telah
berkembang selari dengan kewujudan internet yang semakin berkembang di zaman
ini. Pembeli dan penjual tidak bersua muka ketika
melakukan urusniaga. Tidak dinafikan
kaedah ini asal bertentangan nas syarak, yakni tidak boleh berurus niaga dengan
benda yang tidak ada dihadapan mata tetapi ulama telah menerimanya atas kaedah
maslahat dan telah dijadikan amalan biasa dalam masyarakat, oleh itu ia tidak
berlawanan dengan semua aspek hukum. Namun begitu, sesuatu perniagaan
yang bertentangan dengan hukum dan syarak seperti perniagaan yang berlandaskan
riba adalah haram sama sekali seperti yang telah Allah firman didalam Al-quran.
Yang kedua
pula adalah adat yang diterima harus itu hendaklah diamalkan oleh individu dalam
masyarakat secara menyeluruh dan meluas.
Bahkan, jika ada yang tidak mengamalkannya, jumlahnya amat sedikit. Contoh amalan
ini ialah adat menunaikan solat Tarawih yang diadakan secara berjemaah. Sedangkan
pada hakikatnya, solat Tarawih tidak semestinya diadakan secara
berjamaah. Bahkan sebenarnya, elok ditunaikan di rumah secara berseorangan
atau bersama ahli keluarga. Di Malaysia ini, apabila disebut saja solat Tarawih
mesti dilakukan secara beramai-ramai di surau ataupun masjid dan yang tidak
melakukannya dianggap tidak membuat Tarawih bahkan dia membuatnya di rumah. Begitulah gambaran besarnya pengaruh adat dalam
masyarakat.
huhui
ReplyDelete