Monday 7 March 2016

3.1 SYARAT-SYARAT BERAMAL DENGAN ADAT

Dalam mejadikan adat sebagai rujukan hukum, ada beberapa syarat yang perlu dipatuhi yang tidak melanggar apa-apa hukum syarak. Dengan itu, adat dapat diselarikan dengan zaman yang semakin maju berkembang ini dalam kalangan masyarakat sekaligus tidak melanggar mana-mana hukum syarak.

Syarat yang pertama adalah adat itu mestilah tidak berlawan dengan nas dan syarak. Contohnya seperti adat membuat urusniaga diatas talian. Adat ini telah berkembang selari dengan kewujudan internet yang semakin berkembang di zaman ini.  Pembeli dan penjual tidak bersua muka ketika melakukan urusniaga. Tidak dinafikan kaedah ini asal bertentangan nas syarak, yakni tidak boleh berurus niaga dengan benda yang tidak ada dihadapan mata tetapi ulama telah menerimanya atas kaedah maslahat dan telah dijadikan amalan biasa dalam masyarakat, oleh itu ia tidak berlawanan dengan semua aspek hukum. Namun begitu, sesuatu perniagaan yang bertentangan dengan hukum dan syarak seperti perniagaan yang berlandaskan riba adalah haram sama sekali seperti yang telah Allah firman didalam Al-quran.


Yang kedua pula adalah adat yang diterima harus itu hendaklah diamalkan oleh individu dalam masyarakat secara menyeluruh dan meluas. Bahkan, jika ada yang tidak mengamalkannya, jumlahnya amat sedikit. Contoh amalan ini ialah adat menunaikan solat Tarawih yang diadakan secara berjemaah. Sedangkan pada hakikatnya, solat Tarawih tidak semestinya diadakan secara berjamaah. Bahkan sebenarnya, elok ditunaikan di rumah secara berseorangan atau bersama ahli keluarga. Di Malaysia ini, apabila disebut saja solat Tarawih mesti dilakukan secara beramai-ramai di surau ataupun masjid dan yang tidak melakukannya dianggap tidak membuat Tarawih bahkan dia membuatnya di rumah. Begitulah gambaran besarnya pengaruh adat dalam masyarakat.

1 comment: